Maak kennis met: Joke Koek

Joke (1959) is 3 jaar geleden gestopt met werken nadat zij haar bedrijf in satelliet communicatie systemen had verkocht . Vervolgens is zij samen met haar man Boudewijn voor 2 jaar naar Taiwan verhuisd en sinds een jaar weer terug in Nederland. Zij vindt het bijzonder leuk om vrijwilligerswerk te doen in de wijk Laperlopen te Eindhoven. Maar ook om actief te zijn voor Rotary met diverse sociale projecten en new media.

Wat is je gezinssamenstelling? Met wie woon je?
Ik woon bijna 20 jaar met Boudewijn. Boudewijn heeft volwassen kinderen maar die zijn al bijna 10 jaar uit huis. Op dit moment wonen we nog in Veldhoven, maar wij zullen binnenkort verhuizen naar centrum Eindhoven.

Wat is de mooiste plek van Eindhoven?
Een mooie plek in Eindhoven vind ik de Genneper parken. Waar de koeien (nog) in de wei lopen en de Genneper Watermolen mooi in het landschap staat.

Over welke designer, techneut, techniek of duurzame oplossing kun je uren praten?
Ik heb het regelmatig over de toenemende ingewikkeldheid door de automatisering. Ik zou wel eens met een designer willen praten die de human interfaces enorm kan vereenvoudigen.

Welke band / artiest zou je graag uitnodigen voor je feest?
Ik heb hele goede herinneringen aan REM. Ook raak ik steeds meer in de ban van Opera’s. Ze zijn lang niet meer zo statisch als vroeger.

Wat is jouw favoriete film?
Ik hou van psychologische thrillers en dan vooral die met Anthony Hopkins.

Wat is de mooiste plek waar je ooit geweest bent?
Ik ben op vele “remote” plaatsen geweest. Maar de beste herinneringen heb ik misschien toch wel aan een expeditie cruise in het Noordpoolgebied boven Canada. De desolate leegte daar, de prachtige sneeuwuil op het paaltje en de ijsbeer op zijn ijsschots.

Wat is het vreemdste ding dat je in huis hebt en zeker wilt behouden?
Wimshurstmachine. Volstrekt nutteloos, maar prachtig instrument.

Wat was je beste beslissing ooit
Om een eigen bedrijf te beginnen.

Wat is het mooiste compliment dat je ooit kreeg?
Toen ik ontslag nam bij een werkgever en mijn toenmalige baas zei dat ik met iedereen in de organisatie goed kon omgaan. Zowel op directieniveau alsook de met mensen in het magazijn.

Wat is het moeilijkste dat je ooit gedaan hebt?
Verhuizen uit de Randstad naar Brabant, scheiden en een eigen bedrijf starten in 1 jaar.

Stel: je hebt een half jaar zonder verplichtingen (zoals werk, zorgtaken en sociale verplichtingen), daarna kun je terugkeren naar je ‘oude leven’. Hoe zou je deze periode invullen?
Samen met Boudewijn een rondreis in Australië, Nieuw Zeeland en Polynesië maken.

Op welk gebied wil jij je verder ontwikkelen?
Ik wil leren zeilen en beter kunnen koken.

Van welke slechte gewoonte wil je af?
Ongeduldig zijn.

Als je één dag iemand anders mocht zijn, wie zou je dan zijn?
Ik wil niemand anders zijn.