Les in de Buurt

Ontstaan

Het programma ‘Les in de Buurt’ is een taalprogramma voor buurtbewoners. Initiatiefnemer Nienke Bruinsma van ‘Les in de Buurt’ was hier destijds bij betrokken vanuit haar werk voor Trudo.

Wat doet Les in de Buurt?

• Wekelijkse lessen Nederlands faciliteren op A0 tm A2 niveau en het leren van digitale vaardigheden. Na het bereiken van het A2 niveau kunnen de studenten doorstromen naar het Summa College voor verdere scholing op B1 niveau. Met het B1 Nederlands diploma kunnen de mensen gemakkelijker werk vinden.
  • Onderlinge verbinding maken in de wijk
    • Samen op pad in de buurt
    • Activiteiten samen met wijkpartners
  • Les in de buurt richt zich vooral op beperkt zelfredzame bewoners:
    • 25% is laaggeletterd en vaak met minder dan 5 jaar school in moedertaal
    • 25% heeft nog nooit met een computer gewerkt
    • 50% zijn ouders van jonge schoolgaande kinderen
    • Vluchtelingen met NL paspoort
    • Arbeidsmigranten met eenvoudige banen
  • Inclusieve samenleving nastreven
    • Stimuleren van onderlinge kennismakingen in de buurt
    • Hulp bieden bij het vinden van opleiding of vrijwilligerswerk
    • Ondersteuning en doorverwijzing bij hulpvragen

Vrijwilligers

‘Les in de Buurt’ draait voornamelijk met vrijwilligers. Onze taallessen worden gegeven door 18 enthousiaste vrijwilligers.

Waar nodig worden de vrijwilligers bijgeschoold of ondersteund door betaalde (taal-) docenten. Zo hebben alle vrijwilligers recent een cursus ‘Basistraining Taalvrijwilliger’ van Taalkracht gevolgd.

Actiegebieden

Het programma leent zich uitstekend voor bewoners in kwetsbare wijken zoals de actiegebieden in Eindhoven. Op dit moment geven we les in Hemelrijken (Woensel-Zuid) en in Lakerlopen (Tongelre) en Muschberg/Geestenberg.

Wat kunnen we nog gebruiken om verder te groeien met Les in de Buurt?

• Vrijwilligers die kunnen helpen bij het ondersteunen van de Nederlandse taalles.
  • Donatie om lees- en lesmateriaal te kunnen kopen voor meer leerlingen.
  • Donatie om activiteiten te kunnen financieren om de onderlinge verbinding in de wijk te realiseren waardoor mensen meer met elkaar praten en de Nederlandse taal meer toegepast kan worden.

Voor vragen over “Les in de Buurt” kunt u een email sturen naar: Nienke@lesindebuurt.nl of naar joke@sluijk.nl (Rotary Eindhoven Centrum)